Australie
Het tweede land op mijn menukaart.
Het land dat moet gaan dienen als hoofdmenu.
En geloof mij, ik heb het bord niet leeg gekregen. Het was gewoon teveel.
Een fantastiche gerecht waarbij je gaat watertanden als je er aan denkt.
Om een beeld te geven van hetgeen ik hier op mijn bord had begin ik met het lekkerste, het vlees.
Het vlees van de kangaroo's, koala's, krokodillen, Emu's en vele andere diersoorten die je alleen hier in Australie vind. De dieren die het land zo ontzettend bijzonder maken. Je kijkt je ogen uit als je een papagaai of kakatu voorbij ziet vliegen. Je bent verbluft als een wallibie erg dicht bij durft te komen, zo dicht bij dat je het aan kunt raken. De Kookabura, een vogel met een ontzettend luide lach, de koala slapend zoals vaak.
En dan heb je naast dit vleesgerecht ook nog een zeegerecht.
Als het vlees je verbaasd heeft zal de onderwaterwereld van de great barrier reef je zo hard raken dat je het nooit weer zult vergeten.
De fantastische kleuren van het koraal en zijn bewoners. De vele verschillende soorten bewoners maken het nog kleuriger. Een ervaring die je absoluut niet mag missen.
Na de omschrijving van het vlees en vis op het bord ga ik verder naar de groente. Ja groen. The wetlands van the top end. Kakadu national park, lichfield national park. Fantastisch. En dan het groen van the Atherton tablelands. Het uitgestrekte regenwoud aan de oostkust van Australie. Het is moeilijk om te beschrijven hoe het daar was. Warm, hoge luchtvochtigheid, veel vliegen, maar dat deert niks als je de schoonheid van het woud voor je ziet.
Het is moeilijk om al het groen in Australie te omschrijven.
Het is zo verschillend van kleur en van smaak.
Om het gerecht af te maken een heerlijke saus.
Een overwegend rode saus. Rood, de kleur van the outback.
De kleur van Uluru en Kings Canyon. Een omgeving met zoveel historie, zoveel betekenis voor de Aboriginals. En wij, de toeristen, denken zomaar deze historie te kunnen beklimmen, alsof het niks is.
Een saus gevuld met de fantasische kustlijn van the great ocean road.
De 12 apostels, waarvan er nu nog maar 8 overeind staan, the Londen brigde, the arch. Spectaculaire rotsformaties.
Een saus gevuld met steden als Sydney, Melbourne, Adelaide, Darwin, Cairns en Brisbane. Stuk voor stuk steden die je gezien moet hebben. Je kunt ze niet missen maar blijf er niet te lang want het land is zo mooi.
Ik noemde het al eerder. Ik heb mijn bord niet geleegd.
Ik heb iets bewaard voor later. West Australie, Tasmanie zijn de twee staten waar ik nog niet geweest ben. En dan zijn er dingen die je nog een keer wilt zien zoals the blue mountains en uiteraard the great barrier reef.
Kortom genoeg redenen om terug te komen naar dit land.
Het land van de Aussies. Het land van de aboriginals. Het land dat zo bijzonder is door zijn verscheidenheid in cultuur, natuur en mensen.
No worries mate, I'll be back