Daar is ie dan. Het laatste verslag van dit jaar.
Voordat ik het verslag begin eerst het volgende.
Helaas heeft Janke de reis vanwege medische problemen moeten laten voor wat het is. Zij is maandag 27 december terug gevlogen naar Nederland. Helaas heeft zij voor nu haar droomreis niet kunnen afmaken maar ik weet zeker dat er voor haar nog een kans komt.
Het reisverslag.
Vanuit Dunedin zouden we naar het zuiden maar helaas liet het weer dit niet toe. Sneeuw buien en kou gooiden onze plannen in de war. In plaats van het zuiden zijn we maar naar het noorden gegaan. Weer naar het noorden.
Onze eerste stop was Oamaru. Een leuk stadje dat bekend staan om de twee pinguincolonies die hier vlakbij overnachten.
Het betreft een kleine yellow eyed pinguin kolonie en een blue pinguin colonie.
Uiteraard zijn we bij beide wezen kijken. De Yellow eyed pinguins zag je van een behoorlijke afstand en het ergste was dat het keihard waaide en regende.
KOUD!!!!! Maar wel ontzettend gaaf om deze beesten in het wild te zien.
De blue pinguin is de kleinste van alle pinguin soorten. 30-40 cm groot.
Erg grappige beestjes die je van dichtbij kon bekijken. Erg gaaf.
Van Oamaru zijn we naar Christchurch gereden. Weer Christcburch.
Hier hebben we voor Janke de tickets naar huis geregeld.
Vanuit Christchurch zijn we naar Kaikoura gereden. Hier waren we ook al geweest maar hadden we een mooie wandeling overgelagen.
Deze wandeling gaat vanaf een zeeleew kolonie, die dit keer echt super dicht bij waren, naar de clifs. Een mooie wandeling met fantastisch uitzicht. Maar het mooiste was wel de zeeleeuwen die op 2 meter afstand lagen te zonnen.
Geweldig. Zo dicht bij zie je ze zelfs in de dierentuin niet.
Vanuit Kaikoura zijn we naar Westport gereden. Een lange maar mooie route via de Lewis pass. Ik snap niet dat ze niet wat meer parkeerhavens maken langs de weg. Dan kun je wat vaker stoppen om fotos te maken.
Westport is een klein stadje en eigenlijk is hier niet zoveel te doen.
We moeten hier een dag verblijven omdat de remmen van de auto niet goed functioneren. Ik laat ze nakijken bij een garage. Deze komt tot de conclusie dat de eerste laag van de remblok op is en ik op de tweede laag in Christchurch kan komen om ze daar te vervangen. (we moesten toch weer naar Christchurch om Janke op het vliegtuig te zetten)
Van Westport ging de reis naar Greymouth. Onderweg kwamen we langs de mooie pannenkoek rotsen. De rotsen bestaan uit dunne laagjes die op pannenkoeken lijken. De zee kan met veel geweld tussen de rotsen komen en bij hoog water spuit het water meters hoog. Helaas hebben we dat laatste niet gezien maar het geweld wat wij zagen zei al genoeg. Fantastisch gewoon.
In Greymouth hebben we kerst gevierd. We zijn naar een restaurant geweest om daar een lopend buffet te nuttigen. Smaakte prima. Helaas hadden we geen witte kerst. Eigenlijk hadden we ook niet echt het kerstgevoel maar dat zal wel komen omdat we zover weg zijn.
Vanuit Greymouth hebben we de Arthur's pas genomen richting Christchurch.
Deze staat bekend als erg stijl. Nou dat viel allemaal reuze mee. 2 steile stukken en de rest, ach in Frankrijk heb je het stijler.
De pas begon wat betreft uitzicht wat matig. We hadden gehoord dat het geweldig was. Des te verder we kwamen des te beter werd het uitzicht. Fantastisch en geweldig.
In Christchurch heb ik Janke naar het vliegveld gebracht en gewacht totdat ze opsteeg voordat ik terug ging naar de camping.
Vanaf nu moet ik het allemaal alleen doen. Best spannend.
Ondertussen ben ik verder gereden naar Blenheim, de wijnstad van Nieuw Zeeland. Hier heb ik in de heuvels gewandeld en weer eens genoten van de view.
De planning is dat ik doorreis naar Portage. Een klein dorpje in het noorden van dit eiland. Hier ga ik naar een Nederlands WWOOF gezin om hier oud en nieuw te vieren. DUS IK KRIJG OLIEBOLLEN!!!!!
Vanuit Nieuw Zeeland wens ik iedereen alvast een geweldig 2005.
TOT LATER